Houten kozijnen fabriek rijgt innovaties aaneen
Productnieuws | Door een onzer verslaggevers
Geplaatst: 31-01-2022
Kozijnen zonder kit. Met geïntegreerde zonwering. En duurzaam hout. Met de ene na de andere innovatie werkt Van de Vin aan de toekomst van het houten kozijn. Hij laat voelen hoe de slimme schuifpui met kozijn van duurzaam hout soepel over de rails glijdt. Directeur Piet van Loenhout staat even stil bij een van de nieuwe producten in de kozijnenfabriek van Van de Vin in Heeze.
Stormen doorstaan De pui is gemakkelijk te bedienen en dusdanig water- en winddicht dat hij stormen kan doorstaan. Door de hoge mate van luchtdichtheid is hij volgens Van Loenhout extra geschikt voor appartementen. Van de Vin wil er ook mee scoren in de appartementen(hoog)bouw, vertelt Van Loenhout. De raam- en kozijnenfabrikant is traditioneel vooral thuis in nieuwbouwprojecten van woningen met een tuin. ,,Strategisch gezien zijn we daarmee kwetsbaar. We willen ons bereik uitbreiden”, vertelt de twee jaar geleden aangetreden directeur.
Online kozijnen bestellen Hij heeft ook al andere stappen gezet. Van de Vin heeft zich in de groeiende renovatiemarkt begeven. Een andere uitbreiding is een online portaal in samenwerking met Bouwcenter waarmee zzp’ers in de bouw kozijnen kunnen samenstellen en bestellen. ,,Dat zijn we landelijk aan het uitrollen. Volgend jaar verwachten we daar serieuze omzet van.”
De dadendrang is niet geboren uit nood. Van de Vin blijft groeien, in 2021 naar een omzet van zo’n 23 miljoen euro. Met circa 100 medewerkers en een deels geautomatiseerde productie is het goed voor zo’n 23.000 kozijnen per jaar.
Opmars kunststof Gezien de grote woningbehoefte in Nederland lijkt het bedrijf voorlopig van meer dan voldoende werk verzekerd. Maar als zich nog eens een crisis in de woningbouw voordoet, kan het maar beter de risico’s goed gespreid hebben. En dan is er nog de opkomende concurrentie van de kunststof kozijnen, vaak gezien als onderhoudsvrij en daardoor gewild bij consumenten.
,,Het aandeel van kunststof is in de afgelopen jaren gegroeid”, weet Van Loenhout. Tegelijkertijd stelt hij dat ‘het keerpunt in zicht is’. ,,Dat komt door de aandacht voor duurzaamheid. Er wordt meer houtbouw toegepast, met per definitie houten kozijnen. Grote bouwbedrijven stappen in houtbouw. Het gaat hard.” De bouwsector zal om toekomstige klimaateisen te halen automatisch de weg naar meer gebruik van hout moeten inslaan, betoogt hij. ,,Hout is CO2-negatief. Het heeft dertig jaar nodig om te groeien, terwijl een houten kozijn zeker zestig jaar meegaat.”
Beglazen zonder kit Verder is het aan de fabrikant zelf om zijn houten kozijnen zo aantrekkelijk mogelijk te positioneren. Van de Vin speelt al langer de duurzaamheidskaart. Het ontwikkelde een kozijn met tape en rubberprofielen als alternatief voor gebruik van kit bij het beglazen. Bij de continue zoektocht naar duurzaam hout kwam het uit bij zogenoemd thermisch gemodificeerd naaldhout uit Scandinavië. ,,Dat is in een oven drooggestookt. Daardoor blijft de verf er beter op zitten. Je hoeft het kozijn vijftien jaar lang niet te schilderen om het te beschermen.”
Kozijn met zonwering In de loop van dit jaar verwacht het bedrijf een volgende innovatie te presenteren: een kozijn met geintegreerd zonwerend screen, in samenwerking met Verano uit Best. Het speelt daarmee in op eisen aan de maximale opwarming van nieuwbouwwoningen in de zomer. ,,Esthetisch, van hoge kwaliteit en door huizenkopers mee te financieren in de hypotheek”, somt Van Loenhout de voordelen op.
Hij glimlacht om de vraag of hij zijn medewerkers niet gek maakt met al zijn nieuwe initiatieven. ,,Er wordt wel eens aan mijn rem getrokken”, bevestigt hij.
Ingebakken pioniersmentaliteit Wat helpt is dat een pioniersmentaliteit is ingebakken in het familiebedrijf, heeft Van Loenhout gemerkt. Hij volgde als directeur de broers Mathee en Anton van de Vin op. De 58-jarige Van Loenhout werkte eerder bij onder meer Berkvens Deursystemen in Someren en de toenmalige betondivisie van Hurks in Veldhoven. ,,Mijn opdracht is om het bedrijf verder te ontwikkelen en de nieuwe generatie klaar te maken om het over te nemen. Die combinatie is heel leuk.”
Lees het volledige verhaal
Overig partnersnieuws
|